Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31
toiko nimen muutos tulosta. kun nimeä muutettiin metsätyömiehestä metsuriksi. saatiinko naiset tekemään 40 prosenttia pöllipinosta.jotta se kiintiö edes täyttyy.tämäkin unehtuu naisilta puhuttaessa siitä tasa-arvosta. 25.09.2017 07:53

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Nguyen Närpiöstä, päivää!

13.10.2017

Juhani Melanen

Lahen Tilakeskus vai Pilakeskus?

13.10.2017

Papin Palsta

Hyvää elämää etsimässä

13.10.2017

Ville Skinnari

Koko perheen päiväkoti

13.10.2017


Pääkirjoitus 27.2.2015

PT

Pisara-rata vs. Lahden kehätie

Hallitus on elonsa viime metreillä saanut aikaan vielä yhden mehevän kiistan ns. Pisara-radan rahoituksesta. Demarit olisivat halunneet hankkeen käyntiin mahdollisimman pian, kun taas kokoomus haluaa vielä jarrutella hanketta. Hintalappu hankkeelle on vaivainen miljardi euroa. Valtio on sitoutunut Pisara-radan rahoittamiseen osana valtion ja Helsingin seudun kuntien sopimusta infrahankkeiden tukemisesta ja asumisen edistämisestä. Suunnitelmien mukaan valtio rahoittaisi Pisararadasta 60 % ja Helsinki 20 %. Hanke voisi lisäksi saada EU:n TEN-T-tukea 20 %. Kyseessä on erittäin iso ja kallis hanke, jolla pyritään saamaan junille lisää elintilaa Helsingin päässä. Pisararata on ollut koko ajan Liikenneviraston hankekorin kärkihanke vuosille 2016-2022.

Samassa hankekorissa Pisara-radan kanssa nököttää myös surullisen kuuluisa Lahden eteläinen ohitie. Lahdessa alkuviikosta vieraillut kunta- ja liikenneministeri kokoomuksen Paula Risikko kannattaa Lahden eteläisen kehätien rakentamista. Siitäkös Lahden kaupunginisät riemastuivat. Lahden kaupunki odottaa, että valtio osoittaa määrärahat kehätien toteutukseen mahdollisimman pian. Uuden kehätien suunnitelma valmistuu tänä keväänä ja sen rakentamisvalmius on jo ensi vuonna. Pieni puute suunnitelmissa kuitenkin on. Rahoitus on täysin auki. Mistä revitään se 220 miljoonaa euroa, joka on tällä hetkellä tien alustava hinta? Ei kai Lahti aio itse tietä maksaa?

Mielenkiintoista olisi tietää, muistiko tai uskalsiko kukaan mainita Risikolle, että eteläisen kehätien saisi puolet halvemmallakin Renkomäen kautta vietynä? Tuskinpa uskalsi. Mistäköhän sellainen rohkea ja itsenäisesti ajatteleva poliitikko löytyisi, jolla olisi ns. munaa vielä kerran nostaa tuo Renkomäen halvempi vaihtoehto esiin? Eipä taida Lahdesta sellaista kaveria löytyä.

No, ei Lahdessa vielä kannata heitellä hattua ilmaan Risikon lausunnosta, sillä parin kuukauden päästä ministeri on taas vaihtunut. Voi olla, ettei kokoomus ole edes hallituksessa, sillä gallupit eivät lupaa kykypuolueelle mitään varsinaista jytkyä. Eduskuntavaalit tuovat ministerin paikalle taas uuden poliitikon, jolla on näihin tieasioihin kenties täysin erilainen lähestymistapa ja tärkeysjärjestys.

Etelä-Lahdessa toivo elää vielä siitä, että liikenneministeriksi saataisiin vihdoinkin tolkku kädessä oleva poliitikko, joka haluaisi vielä tutkia niitä ohitien halvempiakin toteuttamiskeinoja. Niitä nimittäin on olemassa. Kunhan vaan Lahden kaupunginisätkin sen tajuaisivat.

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 

 


Pääkirjoitukset