Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

miten toteuttaa tasa-arvoa.kun nainen on kyvytön tehtävissään.poliisissakin tämä tuli ilmi.jo 30 prosentin kiintiö henkilökunnassa .tekee tiukkaa suoriutua työssä.napsivat rusinat pullasta.tasa-arvon nimissä. 23.10.2017 08:32
taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Euroopan sairas mies

20.10.2017

Papin Palsta

Kaikki kääntyy hyväksi

20.10.2017

Ville Skinnari

Elämä ja kuolema

20.10.2017


Pääkirjoitus 21.2.2014

PT              

VT 12 light

Tänä päivänä kaikenlaiset kevyt- eli lightversiot ovat kovasti muotia. On lightcolaa, kevytlevitettä jne. Uusimman light-tuotteen esitteli ELY-keskus viime tiistaina eteläisestä kehätiestä. Raha on tiukassa, mutta silti päädyttiin huomattavasti kalliimpaan Launeen linjaukseen ja nyt sitten pitäisi tie saada halvemmalla. Outoa logiikkaa.

No, tilaisuudessa tehtiin kyllä selväksi, että Laune on ainoa vaihtoehto tästä eteenpäin ja on ollut sitä kuulemma aina. Joten suut suppuun launeelaiset, ei saa puhua enää Renkomäen vaihtoehdosta. Sitä ei enää ole muualla kuin etelälahtelaisten märissä unissa.

Tien suunnittelijat kovasti mairittelivat alueen asukkaita mukaan suunnitteluun. Mukanaolo ja tarkka valvonta onkin ainoa keino varmistaa, ettei tiestä tehdä väärällä tavalla kevytversiota. Koska tien kallein vaihe on Patomäen tunnelin ja Liipolan tunnelin välillä, voisi helposti olla niin, että juuri näissä vaiheissa yritettäisiin säästää. Maksavathan kahden pitkän tunnelin ja pohjavesisuojauksien tekeminen todella paljon rahaa.

Tiesuunnittelijat kuitenkin vakuuttivat, että yhdestäkään melu-, päästö- tai pohjavesisuojauksesta ei tingitä pätkääkään. Säästöt tullaan löytämään muualta tiehankkeesta mm. muuttamalla Nikulan eritasoliittymä tasoristeykseksi ja Patiokallion tunneli avoleikkuuksi. Tämä onkin ainoa ja ehdoton lähtökohta suunnittelulle.

Suunnittelijat myöntävät, että tuleva tie aiheuttaa myös haittaa. Melu- ja päästöhaitat tuleekin eliminoida mahdollisimman tehokkaasti, kulkeehan tie keskellä tiuhaan asutettua Etelä-Lahtea. Epäilemättä myös pohjavedet ovat vaarassa, kun kaivaudutaan maan alle Patomäen ja Liipolan kohdalla. Tien tämän hetkinen hinta-arvio on 180 miljoonaa euroa. Laittakaapa summa muistiin. Pahoin pelkään, että loppulasku on paljon suurempi.

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 


Pääkirjoitukset