Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23
sale töpeksi sipilän kanssa,oli yhteinen juoni. 17.06.2017 19:57
100 vuotiaan suomen juhlissa unohtuu tarkoituksella.puna-armeijan ja palmen porukan osuus.miten nämä auttoi suomi poloista pysymään jaloillaan. 12.06.2017 08:16
Mitäköhän läheisen kaupan myynnissä olevat elektroniikka- ja muut tuotteet tykkäävät paalutuksen tärinäatä??? 10.06.2017 14:31
Suomi 24:ään ei pääse.Ilmoittaa bad gateway.Missähän vika? 06.06.2017 12:00

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit


Pääkirjoitus 21.2.2014

PT              

VT 12 light

Tänä päivänä kaikenlaiset kevyt- eli lightversiot ovat kovasti muotia. On lightcolaa, kevytlevitettä jne. Uusimman light-tuotteen esitteli ELY-keskus viime tiistaina eteläisestä kehätiestä. Raha on tiukassa, mutta silti päädyttiin huomattavasti kalliimpaan Launeen linjaukseen ja nyt sitten pitäisi tie saada halvemmalla. Outoa logiikkaa.

No, tilaisuudessa tehtiin kyllä selväksi, että Laune on ainoa vaihtoehto tästä eteenpäin ja on ollut sitä kuulemma aina. Joten suut suppuun launeelaiset, ei saa puhua enää Renkomäen vaihtoehdosta. Sitä ei enää ole muualla kuin etelälahtelaisten märissä unissa.

Tien suunnittelijat kovasti mairittelivat alueen asukkaita mukaan suunnitteluun. Mukanaolo ja tarkka valvonta onkin ainoa keino varmistaa, ettei tiestä tehdä väärällä tavalla kevytversiota. Koska tien kallein vaihe on Patomäen tunnelin ja Liipolan tunnelin välillä, voisi helposti olla niin, että juuri näissä vaiheissa yritettäisiin säästää. Maksavathan kahden pitkän tunnelin ja pohjavesisuojauksien tekeminen todella paljon rahaa.

Tiesuunnittelijat kuitenkin vakuuttivat, että yhdestäkään melu-, päästö- tai pohjavesisuojauksesta ei tingitä pätkääkään. Säästöt tullaan löytämään muualta tiehankkeesta mm. muuttamalla Nikulan eritasoliittymä tasoristeykseksi ja Patiokallion tunneli avoleikkuuksi. Tämä onkin ainoa ja ehdoton lähtökohta suunnittelulle.

Suunnittelijat myöntävät, että tuleva tie aiheuttaa myös haittaa. Melu- ja päästöhaitat tuleekin eliminoida mahdollisimman tehokkaasti, kulkeehan tie keskellä tiuhaan asutettua Etelä-Lahtea. Epäilemättä myös pohjavedet ovat vaarassa, kun kaivaudutaan maan alle Patomäen ja Liipolan kohdalla. Tien tämän hetkinen hinta-arvio on 180 miljoonaa euroa. Laittakaapa summa muistiin. Pahoin pelkään, että loppulasku on paljon suurempi.

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 


Pääkirjoitukset