Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

joulu ja jooseppi. kyllä miestä syrjittiin raskaimman mukaan.kun vaimo teki temput.tämä touhu vaiennetaan joulun sanomassa. 11.12.2017 09:13
Kansakoulukatu taas pysäköintikieltoon.Kerrostalojen kohdalla kielto molemmilla puolilla katua. 10.12.2017 14:54
teatteri uutiset.omat mutterit ei yhteiset mutterit.maksetaanko teilläkin osa palkkaa rahana.mitä kaikkea lauseet pitää sisällään. 07.12.2017 08:29
Syy ja seuraus sekoavat singulariteetissa, Melanen! T. Moskovan Mantere. 04.12.2017 16:49
Kiitos tästä taiteeseen liittyvästä Melastelusta! Täyttä asiaa! T. Moskovan Mantere. 25.11.2017 18:21

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Jörkka ei petä

15.12.2017

Juhani Melanen

Soteenkaaren päätä ei vaan näy!

15.12.2017

Papin Palsta

Taivaalta tähden valitsen

15.12.2017

Ville Skinnari

Hallitus haluaa rankaista työttömiä

15.12.2017


PT

Lahden keskusta kehittyy

Lahden keskustan tulevaisuuden visiot alkavat pikkuhiljaa realisoitua. Visio uudenlaisesta keskustasta kulminoituu muutamaan tärkeään hankkeeseen, jotka ovat jo rakenteilla oleva toriparkki, matkakeskus uusine linja-autoreitteineen, keskustan kehä ja läpiajoliikenteen ohjaaminen uudestaan sekä kävelypainoitteinen alue Aleksanterinkadun ja lähikatujen ympäristössä.

Näiden edellä mainittujen ohessa radanvarren kehityshanke etenee asemakaavoitukseen tämän vuoden aikana. Lahden radanvarren ensimmäisenä hankkeena käynnistyy jo tänä vuonna kauko- ja seutuliikenneterminaalien rakentaminen, jonka myötä asemanseudusta kehittyy uusi, palveluiltaan kattava Matkakeskus. Radanvarren alueesta rakentuu visioiden mukaan Lahden ydinkeskustaan integroituva, tiivis ja urbaani kaupunginosa, jossa liike-elämän ja asumisen toiminnot yhdistyvät kattaviin palveluihin. Meille etelälahtelaisille kirosanaksikin muodostuneen Lahden eteläisen kehätien suunnittelu kuuluu myös olennaisesti tuleviin muutoksiin keskustan alueella.

Kaikki nämä hankkeet ja visiot ovat aiheuttaneet paljonkin parranpärinää mastokaupungissa, niin puolesta kuin vastaankin. Nyt kun hankkeet on runnottu läpi tavalla jos toisellakin, voidaan enää odottaa hankkeiden valmistumista. Sibeliustalostakin kiisteltiin aikoinaan kovasti, mutta jälkikäteen tuskin kukaan poistaisi rakennusta paikoiltaan.

Käyttääkö kukaan toriparkkia ja elvyttääkö se keskustan kaupankäyntiä oikeasti? Mahtuvatko linja-autot uuteen matkakeskukseen vai onko se jo valmiiksi suunniteltu liian ahtaaksi? Kuinka lahtelaiset suhtautuvat autottomaan keskustaan? Viriääkö Lahdessa vilkas keskustaelämä terassikahviloineen ja pienine kivijalkakauppoineen, kun Aleksi muutetaan kävelykaduksi?

Lahtea on monesti väitetty tylsäksi ja rumaksi kaupungiksi. Positiivista on ainakin se, että nyt sille asialle yritetään tehdä jotain. Aika näyttää kuinka oikeaan suuntaan kaupunginisien visiot loppujen lopuksi kaupunkia vievät.

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 


Pääkirjoitukset