Nikkilä

Jani Oravala: Nikkilä on yhä edelleen julkisen liikenteen motissa

Kuva: Jani ja Maija Oravala eivät ole tyytyväisiä Nikkilän joukkoliikenteeseen


Lahden seudun liikenne sekä kaupungin virkamiehet ovat suunnitelleet uutta linja-autoliikenteen runkoverkostoa Lahdessa. Parhaillaan eri kaupunginosien omakotiyhdistykset antavat asiasta heille palautetta ja kertovat omat mielipiteensä uudesta runkoverkosta.
– Uusi runkolinjaverkosto ei ainakaan paranna linja-autoyhteyksiä Etelä-Lahdessa. Olemme edelleen julkisen liikenteen motissa esimerkiksi Nikkilässä, Jani Oravala sanoo.

Omakotiyhdistysaktiivin mukaan Ajokadun kautta kulkeva linja siirtyy Uudenmaankadulle ja muutamia pysäkkejä on pudotettu pois uudesta suunnitelmasta.
– Päivällä vuorovälit ovat Nikkilässäkin siedettäviä, mutta iltapäivästä lähtien vuorovälit vähenevät ja viiden aikaan yksikään linja-auto ei kulje Nikkilästä keskustaan.

Viikonloppuisin linja-autovuoroja ei ajeta Nikkilästä ollenkaan.
– Omakotialueen ikääntyvä väestö ei pääse asioille kaupunkiin ja lapsiperheet joutuvat operoimaan pääsääntöisesti kahdella autolla.

Oravala tunnustaa, että hän odotti hieman enemmän runkolinjauudistukselta.
– Ympäristökaupungissa tulee olla toimiva julkinen liikenne. Nuorten on päästävä linja-autolla kouluihin ja autottomien työpaikoilleen.

Opeta nyt lapset sitten hiilineutraaleiksi

– Tämä uudistus ei oikein istu ympäristökaupungin imagoon. Opeta nyt lapset sitten hiilineutraaleiksi kansalaisiksi, kun linja-autot eivät kulje säännöllisesti omalta omakotialueelta, sanoo Maija Oravala.

Työmatkaliikenne on hankalaa, jos se tapahtuu niin sanotun virka-ajan ulkopuolella.
– Elokuviin Lahden keskustaan on aina mentävä omalla autolla, koska iltaisin ja viikonloppuisin vuoroja ei ajeta.

Lapset on myös kuljetettava harrastuksiin omalla autolla iltaisin.
– Olemme ehdottaneet ilta ja viikonloppu aikana Ajokadun kautta Orimattilaan suuntautuva liikenne kulkisi esimerkiksi Nikkilän läheltä.

Pienten lasten äiti Maija Oravalan mukaan liikennesuunnittelijoiden perustelut ontuvat, kun he aina vetoavat siihen, että linjoilla ei ole tarpeeksi asiakkaita.
– Haluaisimme aidosti toimivan joukkoliikenteen Etelä-Lahden alueelle ja myös Nikkilään. Kehätien rakentamisen aloittamisen jälkeen poistettuja linjoja ei ole palautettu uudelleen käyttöön.

Kiitos älypyörätiestä

– Kiitos siitä, että meidät on huomioitu älypyörätiesuunnitelmissa. Se ei kuitenkaan paranna nikkiläläisten liikkumisongelmia.

Nikkiläläiset haluavat enemmän omakotialueelleen suuntautuvaa julkista linja-autoliikennettä ja sen vuoksi omakotiyhdistys kirjasi palautteen ylös.
– Aiomme olla kaikissa linja-autoliikenteen runkoverkkoon liittyvissä edunvalvontatilaisuuksissa mukana.

Omakotiyhdistyksen sihteeri Jani Oravalasta tuntuu, että heidän omakotialueen ihmisiä ei oikein arvosteta. Tosin Venetsian ja Renkomäen asukkaat kärsivät samoista asioista.
– Uskon, että kunnon tarvekartoituksella tämäkin lopputulos olisi ollut paljon parempi, kun nyt julkaistu malli.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Nikkilän asukas- ja omakotiyhdistyksen Jani Oravala : Tasaiselle kumirouhealustalle olisi käyttöä
Isännöitsijä Eero Vesanen: Elementeistä osa vaihdetaan uusiin Luhtikadulla
Asukasyhdistyksen puheenjohtaja Silja Kostia: Kyläjuhla houkutteli kaupunkilaiset Anttilanmäelle
Isä Roi Huhtikangas: Perhepuistossa riittää lapselle tekemistä ja ihmeteltävää
Asukasaktiivi Tuula Koskela: Enemmän yhteisöllisyyttä kerrostaloasumiseen
Lähikuvassa Kortteliliigan primus motor Jake Ropponen
Marjatta Vauhkonen: Hyvät liikuntalaitteet houkuttelevat ja motivoivat ihmiset liikkeelle
Emäntä Vuokko Nieminen Vapaaehtoistyö houkuttelee yleensä juuri eläkkeelle jääneitä ihmisiä
Taiteilija Kari Ruotsalainen: Art Taarasti -näyttelyssä on esillä monipuolinen kattaus taidettani
Omakotiyhdistyksen uusi puheenjohtaja Liinu Sundelin: Laune on lämminhenkinen ja yhteisöllinen kaupunginosa
Projektipäällikkö Janne Tikkamäki: Patomäen betonitunnelista on jo puolet rakennettu
Miestenpiiri päätti kevätkautensa Siikaniemessä
Länsiharjun koulun rehtori Timo Helle: Opin sauna, autuas aina -näytelmä oli koko kevään projekti
Liipolan kallion uumenissa vietettiin perinteisiä tervajaisia
Asukkaat tyytymättömiä Launeen harvennushakkuisiin
Eurovaaliehdokas Alettin Basboga: Kuulun siihen ikäpolveen, joka on päässyt nauttimaan Euroopan unionin hyvistä päätöksistä
Taidemaalari ja kuvanveistäjä Juhani Honkanen: Jokainen kokee maailman ja taiteen eri tavalla
Päivi Peltonen: Biokaasulaitoksesta ei ole puhuttu kaavoituksen yhteydessä
Yrittäjä Janika Mantere: Lähiöbaareilla on iso merkitys ihmisille myös tulevaisuudessa
Anttilanmäestä halutaan turvallisempi uusien pihakatujen myötä
ARKISTO