Lahti halutaan nostaa pyöräilykaupunkien kärkijoukkoon

Kuva: Ensimmäinen kunnon älypyörätie rakennetaan Etelä-Lahteen vuonna 2019. Älyratkaisut pohditaan yhdessä alueen pyöräilijöiden kanssa.


– Etelä-Lahti valittiin älypyörätien suunnaksi monesta eri syystä. Renkomäestä valmistuu uusi pyörätieyhteys Apilakadulle jo tämän vuoden lopussa. Suunnitelmien mukaan uusi älypyörätie valmistuu Matkakeskukselta Apilakadulle vuoden 2019 lopulla, liikenneinsinööri Kristiina Kartimo kertoo.

Liikenneinsinöörin mukaan Etelä-Lahden uuteen infrastruktuuriin älypyörätie sopii myös hyvin.
– Tällä alueella oli myös kaikki liikennesuunnitelmat kehätien vuoksi valmiina ja siksi hankkeena toteutettava prosessi istui jouhevasti tähän kuvioon.

Citicap -hankkeessa on kolme pääteemaa. Yksi on älypyörätie, Toinen on älypyörätien tietoalusta ja kolmas teema on Lahden kestävä kaupunkiliikkuminen.
– Kesäkuun lopussa päättyy kansainvälinen innovaatiokilpailu, jossa haetaan pilotoitavia älyratkaisuja esimerkiksi Suomen talviolosuhteisiin. Elokuussa pääsemme analysoimaan kilpailun tuloksia.

”Kunnossapito on käyttäjien ykköstoive”

-Liipolan Onnin asukastilaisuudessa toivottiin, että älypyörätien kunnossapitoon kiinnitetään suuri huomio.

Kartimon mukaan älypyörätie saatetaan maalata myös normaalista poikkeavalla värillä, muuta päätöksiä sen suhteen ei ole vielä tehty.

– Älytaulu saattaa kertoa pyöräilijälle, kuinka nopeasti hän on nykyisellä matkavauhdilla rautatieasemalla tai Launeen Prismalla. Sen lisäksi alikulkutunneleissa voi olla erilainen valaistus tai musiikkia, kun pyöräilijä ajaa sinne.

Tällä hetkellä on olemassa vielä olemassa neljä eri reittivaihtoehtoa Etelä-Lahdessa.
– Helsinkiin on rakennettu Pohjoisbaana ja Oulussa on supersuojateitä. Lahdessakin on pieni pyöräbaana Aleksanterinkadulla, mutta Launeen suuntaan rakennetaan jotain ihan uutta.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Rehtori Esko Taipale: Monitoimitalo on suunniteltu huolella, jotta virheitä ei tulisi
Kirjailija Timo Sandberg: Tarinat löytävät tien luokseni
Kansanedustajaehdokas Juha Ulmanen: Eläkekatolla olisi mahdollisuus säästää miljardi euroa suomalaisen yhteiskunnan varoja
Kansanedustajaehdokas Jouko Vuorenniemi: Suomessa on huutava pula turvallisista aikuisista, jotka jaksavat kuunnella lapsen ja nuoren ääntä
Urologi ja ylilääkäri Mika Matikainen: Eturauhassyövän hoitomuodot ovat ottaneet isoja harppauksia eteenpäin
Rehtiliikkeen Seppo Korhonen: Kannatuksemme kumpuaa tyytymättömästä ja muutosta haluavasta kansasta
Keskustan Päijät-Hämeen piirin puheenjohtaja Jukka Mölsä: Toimivat peruspalvelut ovat osa oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa
Kaupungin ilmanlaatututkimus kummastuttaa Launeella: Opastakaa meitä, kuinka puut poltetaan oikein
Kansanedustajaehdokas Maarit Tuomi: Hyvä kansanedustaja ei ole yhdenkään etujärjestön sätkynukke
Kansanedustajaehdokas Francis McCarron: Politiikassa ei voi pelätä, vaan pitää uskaltaa mennä eteenpäin
Kansanedustajaehdokas Marju Markkanen: Hyvä kansanedustaja perehtyy asioihin, kuuntelee asiantuntijoita ja kansalaisia
Aarre Salmensuo: Takataskusta lähtee aina iloisin mielin pois
Pin up Petrolsin Mari Riikonen: Veteraanit olivat minulle hyväntekeväisyyskohteena sydämen asia
Antti Reponen: Etelärinteen poikien tarina alkoi oman kadun syysjuhlista Anttilanmäellä
Ajonopeudet puhuttavat Alijuhakkalassa
Pääesiintyjät palaa lavoille ja levylle
Marjo Pirilä ja Taavi Salmivaara: Radio on aidoin viestintäväline
Valtiopäiväneuvos Jouko Skinnari sai muistoreliefin rautatieasemalle
Seppo Pohjoisaho: Sotilaan tulee olla palveluksessa särmä, mutta sotilasmuusikko heittäytyy mielellään lavalla
Lahti Ringetten Tomi Kettunen: Naisvalmentajia olisi hyvä saada lisää
ARKISTO