Kehätien osuus Etelä-Lahden alueella maksaa 170 miljoonaa euroa

Kuva: Sokeritopan alueella joudutaan pohjaveden pintaa laskemaan rakentamisen aikana ja siellä tielinjaus rakennetaankin Uudenmaankadun itäpuolella nykyisestä maanpinnan yli 5 metriä alemmas. Tämä rakennusvaihe toteutetaan pääosin kesällä 2019, projektipäällikkö Janne Tikkamäki kertoo.


Kehätien kallein osuus sijaitsee Lahden alueella. Okeroisista ja Kujalan väliseen tieosuuteen uppoaa 170 miljoonaa euroa rahaa.
– Tällä osuudella kehätie rakentuu perusväylää enemmän rahaa vievistä rakenteista eli lähes pelkästään eritasoliittymistä ja tunneleista. Ensimmäisenä rakentajia odottaa Nikulan eritasoliittymä. Sen jälkeen on vuorossa Patomäen tunneli. Launeen eritasoliittymä sekä Liipolan tunneli ovat seuraavina rakennuskohteina. Kehätie päättyy Kujalan eritasoliittymään, allianssin projektipäällikkö Janne Tikkamäki toteaa.

Yhtenä urakkamuodon eli allianssimallin mahdollistamista onnistumisista kertoo se, että Nikulan eritasoliittymä saatiin mukaan urakkaan, koska suunnittelutyön aikana tehdyt innovaatiot ja rakenteiden optimoinnit esimerkkinä Patomäen tunnelin lyhentäminen toivat merkittäviä kustannussäästöjä.
– Säästyneillä rahoilla oli mahdollista toteuttaa paikallisten ihmisten yksi iso toive. Kuuntelemme herkällä korvalla kehätien lähellä asuvia ihmisiä myös koko rakennusajan.

Kehätie kulkee keskellä kaupunkirakennetta, mutta sille on kuitenkin osoitettu kaavoituksen yhteydessä selkeä ura.
– Muutamia taloja on jouduttu purkamaan, mutta mitään suurempia isoja purkukohteita ei ole tämän Lahden kohdan tieosan varrelle osunut.
– Hollolan puolella sitten tehdäänkin lähes koko matkan ajan enemmän perustietä, muutamia pitkiä ja vaativia siltakohteita unohtamatta.

Patomäen hiekkatie katkeaa

– Patomäen 400 metriä pitkän tunnelin kaivaminen alkaa jo kesäkuussa ja sen vuoksi kaupunginosan virkistysaluetta halkova hiekkatie katkaistaan. Sieltä kaivetaan yli 200 000 kuutiota maata pois.

Jalkapallokenttä on pois harrastajakäytöstä kaksi vuotta ja sen jälkeen se on nykytasoa 2-3 metriä korkeammalla.
– Ajokadulta katkaistaan liikenneyhteys 6.6.

Launeen parakkikoulun läheisyydessä tehdään kaikki merkittävää melua aiheuttavat työt kesän aikana. Myös Orvokkitien rakentaminen tehdään pääosin valmiiksi kesän aikana.
– Launeen eritasoliittymän pohjavesialueella työt eivät juurikaan etene kesän aikana, mutta Sokeritopan silta puretaan siitä pois. Ajokatu avaaminen liikenteelle on rakentajien tavoitteena taas joulukuussa.

Liipolan kilometrin pituisen tunnelin kaikki kiviaines hyödynnetään kehätien eri rakennusvaiheissa. Sitä on myös tarkoitus käyttää latupohjien rakennusmateriaalina.
– Liipolan kuntopolun alueella kehätie kulkee nykyisen maanpinnan alla 10 metrin syvyydessä betonitunnelissa.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Taiteilija Kari Ruotsalainen: Art Taarasti -näyttelyssä on esillä monipuolinen kattaus taidettani
Omakotiyhdistyksen uusi puheenjohtaja Liinu Sundelin: Laune on lämminhenkinen ja yhteisöllinen kaupunginosa
Projektipäällikkö Janne Tikkamäki: Patomäen betonitunnelista on jo puolet rakennettu
Miestenpiiri päätti kevätkautensa Siikaniemessä
Länsiharjun koulun rehtori Timo Helle: Opin sauna, autuas aina -näytelmä oli koko kevään projekti
Liipolan kallion uumenissa vietettiin perinteisiä tervajaisia
Asukkaat tyytymättömiä Launeen harvennushakkuisiin
Eurovaaliehdokas Alettin Basboga: Kuulun siihen ikäpolveen, joka on päässyt nauttimaan Euroopan unionin hyvistä päätöksistä
Taidemaalari ja kuvanveistäjä Juhani Honkanen: Jokainen kokee maailman ja taiteen eri tavalla
Päivi Peltonen: Biokaasulaitoksesta ei ole puhuttu kaavoituksen yhteydessä
Yrittäjä Janika Mantere: Lähiöbaareilla on iso merkitys ihmisille myös tulevaisuudessa
Anttilanmäestä halutaan turvallisempi uusien pihakatujen myötä
Jääkiekkoilija Ella Viitasuo: Uskoimme jo ennen lopputurnausta, että maailmanmestaruus on tälle joukkueelle mahdollinen
Liipolaan suunnitteilla kaksi tornitaloa jo ensi vuosikymmenellä
Kalle Veirto sai arvostetun Laivakello-palkinnon
Jokimaalla asuva Vesa Ijäs: Biokaasulaitos on hyvä asia, mutta sijoituspaikka on täysin väärä
Länsiharjun koulun Rehtori Timo Helle: On palkitsevaa nähdä, kuinka oppilaat nauttivat uusista opetustiloista
Kansanedustaja Ville Skinnari ilmastopaneelissa: Ilmastomuutos ei tunne kaupunkien, maakuntien tai valtioiden rajoja
Eduskuntavaaliehdokas Elisa Lientola: Työelämän täytyy joustaa perheen tarpeiden mukaan
Eduskuntavaaliehdokas Salla Palmi-Felin: Hyvä kansanedustaja ei ole yksittäisten eturyhmien ohjailtavissa
ARKISTO