Älkää viekö meiltä viimeisiä linja-autovuoroja!

Kuva: – Verorahamme kelpaavat kuitenkin yhteiseen kassaan, vaikka meitä ei kaupunkilaisina ehkä pidetäkään, Jokimaan omakotiyhdistyksen Kati Teppinen, Arja-Leena Lammi, Timo Lammi ja Kaisu Halinen sanovat.


Jokimaan omakotiyhdistys toteutti kahtena peräkkäisenä lauantaina kevätretken Mastolaan Radiomäelle, mennään bussilla -teemalla. Tällä hetkellä Jokimaan sekä Tuomenojan alueen linja-autoyhteydet ovat olemattomat. Lahden kaupunki on muuttanut viimeisten joukkoliikenneuudistusten yhteydessä reittejä sillä tavalla, että esimerkiksi Jokimaan alueelta vain koululaiset pääsevät julkisen liikenteen vuoroilla opiskelemaan aamulla ja iltapäivisin. Moni perhe on joutunut ostamaan kakkosauton sen vuoksi ja senioriväestö joutuu turvautumaan kauppa-asioissa naapuriapuun

– Lahti haluaa olla vihreä ympäristökaupunki, mutta teot eivät ole kuitenkaan sillä tasolla, että se voisi olla uskottavasti ympäristökaupunki, Kaisu Halinen sanoo.

Halinen muutti Uomakadulle vuonna 1982 ja nyt eläkkeellä oleva nainen kertoo päässeensä jopa Hollolaan töihin linja-autolla vielä 1980 -luvun lopulla.
– Nyt täältä ei pääse linja-autolla yhtään mihinkään.

Halisen perheessä on myös sen vuoksi kaksi autoa.
– Eläkeläisenä olen ajatellut käyttää julkisen liikenteen palveluja aktiivisesti, mutta kun vuoroliikennettä ei oikein ole.

Tämän vuosituhannen alusta lähtien Jokimaalle ja Metsä-Hennalaan suunnatun joukkoliikenteen vuorovälit ovat harventuneet jokaisen runkolinjan uudistustyön yhteydessä.
– Täältä ei voi lähteä linja-autolla teatteriin, eikä muihin iltarientoihin kuin taksilla.

Jokimaalaisten toiveissa olisi, että veronmaksukykyisen asuinalueen ihmiset saisivat tulevassa linja-autoliikenteen runkouudistuksessa edes hieman arempia palveluja.
– Ei tänne kannata isoilla linja-autoilla hurutella! Olisi hyvä, jos täällä liikennöisi esimerkiksi palvelubussi, jolla seniorit pääsisivät kaupungille tai Launeelle asioimaan.

– Miksi meiltä ei koskaan kysytä näin isoissa asioissa mielipidettä? Suunnittelutyökin olisi oikeudenmukaisempaa ja helpompaa silloin.

– Meiltä ei saa viedä viimeisiä linja-autovuoroja!

Työmatkaliikenne on hankalaa

– Vielä 10 vuotta sitten pääsin Mukkulaan töihin kuudeksi, mutta linja-autovuorot ovat harventuneet niin paljon, että enää se ei ole mahdollista, Jokimaalla asuva Kati Teppinen toteaa.

Työmatkaliikennettä ei ole Teppisen mukaan huomioitu joukkoliikennesuunnittelussa.
– Sen vuoksi meidän perheeseen on hankittu kaksi autoa.

Teppinen on ollut uskollinen joukkoliikenteen kuluttaja, mutta ei usko enää palaavan aktiivikäyttäjäksi.
– Täällä on paljon eläkeläisiä ja he haluavat myös olla osallisia sekä osallistua aktiivisesti yhteiskunnalliseen toimintaan. He haluavat itsenäisesti päästä asioimaan sairaalaan, terveyskeskukseen ja eri virastoihin. He eivät nyt voi saavuttaa näitä palveluja, koska yhdysliikennettä ei ole.

Ympyrälinja Jokimaalta matkakeskuksen kautta Launeelle olisi Teppisen ehdotus Lahden kaupungin joukkoliikennesuunnittelijalle ratkaisuksi Etelä-Lahden yhteyksien parantamiseksi.
– Se auttaisi senioreita ja myös toisi hyvän lisän työmatkaliikenteeseen. Samalla Jokimaan ja Metsä-Hennalaan yhteydet paranisivat.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kalle Veirto sai arvostetun Laivakello-palkinnon
Jokimaalla asuva Vesa Ijäs: Biokaasulaitos on hyvä asia, mutta sijoituspaikka on täysin väärä
Länsiharjun koulun Rehtori Timo Helle: On palkitsevaa nähdä, kuinka oppilaat nauttivat uusista opetustiloista
Kansanedustaja Ville Skinnari ilmastopaneelissa: Ilmastomuutos ei tunne kaupunkien, maakuntien tai valtioiden rajoja
Eduskuntavaaliehdokas Elisa Lientola: Työelämän täytyy joustaa perheen tarpeiden mukaan
Eduskuntavaaliehdokas Salla Palmi-Felin: Hyvä kansanedustaja ei ole yksittäisten eturyhmien ohjailtavissa
Kansanedustajaehdokas Juha Tapiola: Inhimillisyys on tuotava kaikkeen päätöksentekoon
Jani Oravala: Nikkilä on yhä edelleen julkisen liikenteen motissa
Rehtori Esko Taipale: Monitoimitalo on suunniteltu huolella, jotta virheitä ei tulisi
Kirjailija Timo Sandberg: Tarinat löytävät tien luokseni
Kansanedustajaehdokas Juha Ulmanen: Eläkekatolla olisi mahdollisuus säästää miljardi euroa suomalaisen yhteiskunnan varoja
Kansanedustajaehdokas Jouko Vuorenniemi: Suomessa on huutava pula turvallisista aikuisista, jotka jaksavat kuunnella lapsen ja nuoren ääntä
Urologi ja ylilääkäri Mika Matikainen: Eturauhassyövän hoitomuodot ovat ottaneet isoja harppauksia eteenpäin
Rehtiliikkeen Seppo Korhonen: Kannatuksemme kumpuaa tyytymättömästä ja muutosta haluavasta kansasta
Keskustan Päijät-Hämeen piirin puheenjohtaja Jukka Mölsä: Toimivat peruspalvelut ovat osa oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa
Kaupungin ilmanlaatututkimus kummastuttaa Launeella: Opastakaa meitä, kuinka puut poltetaan oikein
Kansanedustajaehdokas Maarit Tuomi: Hyvä kansanedustaja ei ole yhdenkään etujärjestön sätkynukke
Kansanedustajaehdokas Francis McCarron: Politiikassa ei voi pelätä, vaan pitää uskaltaa mennä eteenpäin
Kansanedustajaehdokas Marju Markkanen: Hyvä kansanedustaja perehtyy asioihin, kuuntelee asiantuntijoita ja kansalaisia
Aarre Salmensuo: Takataskusta lähtee aina iloisin mielin pois
ARKISTO