Etelä-Lahden tulevaisuutta pohdittiin tulevaisuusillassa

Liikenneviraston projektipäällikkö Janne Wikström kertoi, missä vaiheessa kehätien suunnittelu on tässä vaiheessa.

Etelä-Lahden Sosialidemokraatit ja Omalähiö-lehti järjestivät etelälahtelaisille tulevaisuusillan Salinkallion koululla 3.11. Illan aikana keskusteltiin muun muassa Salinkallion koulun tulevaisuudesta, kehätiestä ja Launeen uimahallista. Eniten keskusteltiin kehätiestä ja sen mahdollisista haittavaikutuksista asukkaille.

– Olen siirtynyt Lahden kaupungin palvelukseen vuodenvaihteen jälkeen Nastolasta. Työnkuvaani on kuulunut hoitaa sivistystoimessa palveluverkkoon liittyviä asioita. Ensimmäiseksi käsittelyyn ovat tulleet eteläiseltä alueelta Launeen uusi monitoimitalo, Salinkallion koulun tulevaisuus ja Mustikkamäen päiväkodin asiat, palvelujohtaja Jaana Suvisilta kertoo.

Suvisilta muistutti siitä tosiasiasta, että Salinkallion koulussa toiminta päättyy muutaman vuoden sisällä.
– Emme tiedä, mitä jatkossa tälle rakennukselle tapahtuu. Ajatuksia käyttötarkoitukseen on, mutta niitä ei vielä julkisteta.

Yhden toivomuksen virkamies Suvisilta esitti, että Salinkallion koulun rakennusta ei purettaisi, koska Hennalan entiselle varuskunta-alueelle ollaan kaavoittamassa suurta asuinaluetta.
– Toivon, että rakennus säilyy, koska voi olla, että sitä tarvitaan myöhemmin. Marraskuun aikana tehdään uudet oppilasvirtalaskelmat. Miten oppilasvirrat rakentuvat tulevaisuudessa? Sen tiedämme aivan lähiaikoina ja asiasta päätetään sivistyslautakunnassa muutaman viikon sisällä.

Alijuhakkalan asukasyhdistyksen puheenjohtaja Lasse Latvasalo kysyi, koska Salinkallion koulun rakennuksen jatkosuunnitelmista tiedotetaan asukkaille.
– Ehkä saamme tietää asiasta enemmän vuoden sisällä, Lahden Tilakeskuksen toimitilajohtaja Mauri Koistinentotesi.

Kehätie puhutti paljon

Liikenneviraston projektipäällikkö Janne Wikström joutui olemaan eniten äänessä Etelä-Lahden tulevaisuusillassa. Wikströmiltä tivattiin muun muassa sitä, että kestääkö pohjavesialueen päälle tulevat vesikaukalot? Kuinka liikennevirasto takaa sen, että pohjavesi ei pilaannu mahdollisen liikenneonnettomuuden yhteydessä? Miten Launeen ja Liipolan virkistysalueiden käy?
– Haluamme kuulla Teitä paikallisia ihmisiä jo tässä suunnitteluvaiheessa. Tiedän, että tieasiat ovat vaikeita ja osa teistä joutuu mahdollisesti kärsimään uuden tien vuoksi, mutta me viemme tätä projektia eteenpäin avoimesti.

Hankekokonaisuuden ensimmäinen osa eli Uudenmaankatu rakennetaan nelikaistaiseksi jo heti alkuvaiheessa.
– Se on ajoittain ruuhkautunut tosi pahasti, mutta nämä ongelmat ratkeavat tien nelikaistaisemisella, Wikström totesi.

Skinnari ja Basboga Päivärinta
Kansanedustaja Ville Skinnari ja Alettin Basboga edustivat tilaisuudessa Etelä-Lahden sosialidemokraatteja.
Jokimaan omakotiyhdistyksen Sari Päivärintaa (oik) huoletti se, aiheutuuko veronmaksajille ylläpitokustannuksia kehätiestä.Projektipäällikkö vakuutti, että kehätien rakentaminen huomioi mahdollisimman tarkasti kaikki ympäristökysymykset.

– Tällä hetkellä mittaamme pohjaveden tasoa Launeella. Seuraamme sen liikkeitä koko projektin ajan. Meluongelmien kanssa projekti on myös hereillä. Pahimmat kohdat suojataan meluvalleilla.

Liikenneviraston projektipäällikkö Wikström muistutti, että yksi projektin kallein osa-alue on Liipolan alittava tunneli.
– Launeen pohjavesialueen betonisuojaukset ja Liipolan mäen alittava tunneli maksavat paljon. On todettu, että tällä ratkaisulla saadaan kuitenkin paras mahdollinen tieratkaisu aikaan.

Yleisöstä kysyttiin, että kuinka paljon ohitie kaikkine palveluineen maksaa lahtelaisille.
– Tämä tiealue kuuluu tulevaisuudessa valtiolle ja kaikki kustannukset siitä maksaa valtio. Nykyinen VT 12 siirtyy Lahden kaupungin hallinnoimaksi ja se antaa mahdollisuuksia sekä Hollolalle että Lahdelle. Liikennemäärien laskun vuoksi VT 12 alue tulee mielenkiintoisemmaksi kaavoituskohteeksi tulevaisuudessa.

Uimahalli Launeelle

Lahden kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä puhuttiin suoraan, että tällä hetkellä paras mahdollinen paikka uudelle 50 metrin altaalle ja uimahallille on Laune. Sen rakentaminen ajoittuisi ensi vuosikymmenen alkuun, mutta toteutus olisi mahdollinen, jos yksityistä pääomaa saisi projektiin mukaan.
– Näin pitkälle emme ole vielä koskaan olleet 50 metrin altaan osalta Lahdessa. Vielä ei kuitenkaan tähän asiaan ole osoitettu yhtään pelimerkkejä. Se on kuitenkin jo suunnitelmankauden esityksissä mukana, Koistinen totesi.

Tilakeskuksen johtajan puheista pystyi kuitenkin aistimaan sen, että uimahalli rakennetaan todennäköisesti vanhan linja-autoaseman alueelle, jos sinne rakennetaan hotelli.
– Messukeskuksen ja Sibeliustalon välinen alue on yksi mahdollinen paikka uimahallille.

Kansanedustaja Ville Skinnari sanoi, että Valtion liikuntaneuvoston kautta on mahdollista saada rahoituspääomaa esimerkiksi uimahallihankkeelle.
– Kansanterveydellisestä näkökulmasta olisi hyvä, että saisimme Lahteen uuden uimahallin. Kun ihmiset liikkuvat, niin he sairastavat vähemmän.

Petri Görman

AJANKOHTAISTA -arkisto

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011