Berliini – lähihistoriaa niin että heikompia hirvittää

Brandenburgin portti on yksi Berliinin tunnetuimmista ja merkittävimmistä symboleista, joka nähdään nykyisin myös Saksojen yhdistymisen tunnuskuvana

Berliini ei kuulu Euroopan kauneimpien kaupunkien joukkoon, mutta silti se on ehdottomasti käymisen arvoinen kaupunki. Onhan kaupunki ollut merkittävässä roolissa niin toisen maailmansodan loppunäyttämönä kuin kylmän sodan pelikenttänäkin ja tämä käy helposti ilmi kaupunkia kiertäessä.

Alunperin kaupunki on perustettu jo 1200-luvulla, mutta sotien vuoksi ei kaupungista löydy kovinkaan montaa vanhaa rakennusta. Berliinin vaihderikkaan historian vuoksi sen kaupunkikuva on kovin vaihteleva ja hajanainen, mutta samalla äärimmäisen mielenkiintoinen. Berliini on niin asukasluvultaan kuin kooltaankin todella iso kaupunki. Se on 3,5 miljoonalla asukkaallaan Euroopan viidenneksi suurin kaupunki. Niinpä satunnainen matkailija hämmästyykin, kun lentokone laskeutuu melko vaatimattomalle Tegelin lentokentälle. Lentoasema on yllättävän pieni ja ahdas näin isolle kaupungille. Rakenteilla on jo vuosia ollut uusi, isompi lentokenttä, mutta sen valmistuminen on vain venynyt ja venynyt. Berliini on muutenkin alati muutoksessa ja niinpä nytkin kaupungin keskusta oli täynnä nostokurkia sekä huputettuja rakennuksia. mm. Neues Rathaus -kaupungintalon ja Reichstag-eduskuntatalon välimaastossa olevat alueet ovat täysin remontissa vielä usean vuoden ajan, lähinnä uuden metrolinjan rakentamisen vuoksi.

Berliinissä ei voi välttyä Saksan lähihistorian vaikutuksesta kaupunkiin. Esillä ovat hyvin näkyvästi niin natsien hirmuteot kuin kylmän sodan aikainen kaupungin jakaminen muurilla. Berliini on ikäänkuin yksi iso muistomerkki siitä, että ihmiskunta ei unohtaisi näitä valitettavia lähihistoriansa tapahtumia. Enpä tiedä toista kansaa, joka toisi oman maansa ja kansansa tekemiä kauheuksia näin näkyvästi esille, joten siitä täytyy kyllä nostaa saksalaisille hattua.

Aleksanderplatz on yksi Berliinin vilkkaista keskustoista. Takana näkyy Berliinin televisiotorni, jolla on korkeutta 368 metriä.

Berliinin must see-nähtävyydet on luetteloitu suht’ nopeasti. Brandenburgin portti on eräänlainen Berliinin tunnusmerkki ja sen ympärillä pyöriikin tuhansia turisteja päivittäin. Brandenburgin vieressä sijaitsee Reichtag-valtiopäivätalo, jonka lasisessa kupolissa kannattaa pyörähtää. Ihan helppoa se ei ole, sillä valtiopäivätaloon haluaville nettirekisteröityminen on nykyään pakollista, jonottamalla sinne ei enää pääse. Vastaavasti Brandenburgin toisella sivustalla sijaitsee valtavan kokoinen Euroopan murhattujen juutalaisten muistomerkki. Muistomerkki koostuu peräti 2 711 erikokoisen kivipaaden suoraviivaisesta labyrintista 19 000 neliömetrin kokoisella alueella.

Berliinin fyysisesti näkyvin rakennus sijaitsee sen sijaan Aleksanderplatzilla. Aikoinaan DDR:n rakentama suureellinen Berliinin televisiotorni eli Fernsehturm ulottaa mastonsa aina on 368 metrin korkeuteen. Itse kävimme tornissa iltamyöhällä ja mieleen jäi ainoastaan se, että yläilmoista katsottuna Berliini on yllättävän pimeä kaupunki. Muita katsastettavia rakennuksia ovat mm. Berliinin tuomiokirkko museosaarella ja Keisari Vilhelmin muistokirkko, joka sijaitsee Berliinin kuuluisalla Kurfürsterdammin kadulla lähellä Zoologische Kartenia. Pakko on katsastaa myös kylmän sodan merkittävin rajanylityspaikka Checkpoint Charlie Friedrichstraßella.

East Side Gallery on 1,3 kilometriä pitkä pala muuria Speer-joen rannalla.

Toisaalta, jos rakennusten ja museoiden bongaaminen ei kiinnosta, voi Berliinissä vallan mainiosti viettää pitkän viikonlopun vain hengaillen vilkkaassa yöelämässä, monimuotoisissa ravintoloissa tai sitten Berliinin monissa ostoskeskuksissa kiertäen. Hintataso ei tosin kauhean paljon Suomen vastaavasta eroa. Valikoima sen sijaan on iso.

Berliinin valtava koko saattaa aiheuttaa haasteita liikkumisen suhteen, mutta joukkoliikenne on kaupungissa saksalaiseen tapaan hyvällä mallilla, sillä U-Bahn, S-Bahn, raitiovaunut ja bussit pitävät huolen siitä, että liikkuminen kaupungissa on mutkatonta, nopeaa sekä halpaa. Kolmen päivän Berliini-kortin sai alle 30 eurolla ja se kävi kaikissa joukkoliikennevälineissä.

Berliini ei välttämättä hurmaa olemuksellaan satunnaista matkailijaa, mutta on jo historiansakin valossa kaupunki, johon kannattaa kyllä tutustua. Kaupungin lähihistoria on tuotu kaduilla niin hyvin esiin, että se herättää varmasti monenlaisia ajatuksia ja kysymyksiä. Näin kävi ainakin minulle.

Teksti: Pete Salomaa
Kuvat: Päivi Salomaa

AJANKOHTAISTA -arkisto

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011