Kuovinkujan asukkaat jättivät muistutuksen kehätiesuunnitelmasta

VT12 Kehätie linjaus kulkee aivan Kuovinkujan takapihalla. Asukkaiden mielestä melu- ja saastehaitat tulevat olemaan merkittäviä ja pohjavedet vaarassa suojauksista huolimatta

Launeella ei helpolla niellä päättäjien palavaa halua saada VT12 eteläinen kehätie rakennettua tiheästi asutun Launeen asuinalueen läpi. Tiistaina oli viimeinen päivä jättää muistutus tielinjauksesta ELY-keskukselle ja Kuovinkujan asukkaat käyttivät hyväkseen tuon tilaisuuden. Yli 30 henkilöä allekirjoitti muistutuksen, jossa otettiin kantaa kehätielinjaukseen ja sen tuomiin haittoihin asukkaille sekä annettiin vinkiksi myös parempi vaihtoehto Launeen linjaukselle. Alla otteita ja ajatuksia muistutuksesta.

Saasteet ja melu

Muistutuksessa otettiin esiin mm. se tosiseikka, että jo nyt Launeen market-alueella mitataan valtakunnan korkeimpia saastearvoja. Tien toteutuessa saastearvot tulevat moninkertaistumaan. Melusta muistutuksessa todetaan, ettei nykyisillä meluvalli-suunnitelmilla saada meluarvoja millään lain edellyttämälle tasolle. Saasteet ja melu tulevat haitttaamaan myös Launeen tulevaa suurkoulua, joka tulee sijaitsemaan vain 100 metrin päässä tiestä.

Pohjavedet

Pohjavesien suojelu on ollut usein tärkeänä argumenttina tien siirtämisessä Launeelle. Pohjavesistä ovat huolissaan myös Kuovinkujalaisetkin. Asukkaat muistuttavat, että Launeen kuuluisa lähde on lähempänä uutta, suunniteltua Launeen tietä kuin nykyinen VT12. Muistutuksen mukaan se, että tie kulkee muovikalvolla suojatussa betonikaukalossa ei tule olemaan kestävä ratkaisu. mm. Talvivaaran kipsialtaat oli suojattu samalla tavalla ja kuinka kävikään? Asiantuntija Juha Kedon mukaan betonikaukalon tulisi olla pituudeltaan vähintään 250 metriä, mutta rahaa on vain 80 metriä pitkään. Launeen linjaus aiheuttaa siis suuren riskin pohjavesille tunneliratkaisuineen, eikä poista sitä tosiseikkaa, että keskellä kaupunkia kulkeva rautatie on täysin vailla minkäänlaista suojausta.

Tielinjauksen politikointi

Muistutuksessa epäillään myös ns. Turun taudin leviämisessä Lahteen, sillä aikoinaan Renkomäen kautta kulkeva linjaus valittiin Lahden valtuustossa kolme kertaa ainoaksi vaihtoehdoksi. Neljännellä kerralla Launeen linjaus voitti yhdellä äänellä ja sen jälkeen ei asiasta enää äänestetty. Tietyt tahot saivat siis vihdoin oman tahtonsa läpi, epäillään muistutuksessa.

Rahoitus ja työllistävä vaikutus

Kuovinkujan asukkaat muistuttavat, että kehätien hinta (272 miljoonaa euroa) on järjetön. Kyseessä olisi kenties Suomen kallein tienpätkä. Muistutuksessa ei uskota myöskään hankkeen työllistävään vaikutukseen tai ainakaan se ei työllistäisi lahtelaisia. Lahtelaisille olisi parempi, että Launeen linjauksen tilalle kaavotettaisiin tontteja, joiden rakentaminen oikeasti työllistäisi lahtelaisia yrityksiä. Isot tieurakat kun työllistävät lähinnä vain isoja ei-lahtelaisia yrityksiä kerrotaan muistutuksessa.

Paniikin lietsonta ja lobbaus

Muistutuksessa otetaan kantaa myös maaliskuussa sattuneeseen rikkihappokuljetus-onnettomuuteen Kärpäsenmäellä. Kyseistä onnettomuutta käytti keppihevosenaan eräskin kansanedustaja, joka väitti, että miljoonien ihmisten juomavesi oli vaarassa. Onneksi näin ei ollut, sillä Päijänne-tunneli, jolla vettä johdetaan pääkaupunkiseudulle sijaitsee noin 20 kilometrin päässä, eikä vettä oteta Lahden pohjavedestä, vaan Päijänteestä. Kuovinkujalla ihmetellään mitä hyötyä saadaan siitä, että siirretään tie pois keskustan alueelta, kun uusikin linjaus sijaitsisi keskellä tiheää Etelä-Lahden asutusta vaarallisten ja kalliiden tunneliratkaisujen kera. Eikö Launeelaisista ole niin väliä kysellään muistutuksessa.

Paras vaihtoehto

Kuovinkujan asukkaat eivät vastusta suinkaan kehätietä itsessään, ainoastaan riskialtista ja kallista Launeen linjausta. Vaihtoehtoja on, todetaan muistutuksessa. Paras vaihtoehto olisi linjaus, jossa tie kulkisi Soramäki-Okeroinen-Tuomenoja-Renkomäki- linjaa. Tielinjaussuunnitelma on jo valmiina ja hintakin olisi n. 145 miljoonaa euroa halvempi kuin Launeen linjaus.

Eteläisen kehätien rahoituksen kohtalo selviää jo parin viikon sisään, kun eduskunta käy tulevia hankkeita läpi kehysriihessään. Silloin nähdään onko päijäthämäläisten kansanedustajien ja muiden päättäjien hurja lobbaus tien eteen auttanut. Jos ei tielle tälläkään kertaa heru rahaa, voidaan hyvällä syyllä kysyä, olisiko kansanedustajien jo aika alkaa etsimään halvempia vaihtoehtoja tien saamiseksi.

-Petri Salomaa-

AJANKOHTAISTA -arkisto

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011