Lahti hyväksyi kehätien kustannukset

Lahtelaisten päättäjien kiima saada uusi eteläinen kehätie pian rakenteille käy kuumana, sillä Lahden valtuusto päätti hyväksyä valtion esityksen eteläisen kehätien kustannusjaoksi.  Näin siis Lahti on valmis maksamaan oman osuutensa Lahden eteläisestä kehätiestä eli noin 70 miljoonaa euroa. Hollolan osuudeksi jää vajaat 8 miljoonaa euroa, valtion maksaessa loput 198 miljoonaa euroa.  Kaupunginvaltuusto kävi maanantaina aiheesta keskustelun hyväksyen kaupungin mukaan lähdön tien maksajaksi äänin 50-5, neljän valtuutetun äänestäessä tyhjää.

Sopimuksen hyväksymistä vastaan äänestivät Lahdessa vasemmistoliiton Vuokko Kautto ja Matti Kauppila, kokoomuksen Seppo Hakala sekä perussuomalaisista Raimo Kotala ja Kalle Aaltonen. Tyhjää äänestivät demarien Jari HartmanUlla Koskinen-Laine ja Anneli Viinikka sekä vihreiden Onerva Vartiainen.
Koko tiehankkeen hylkäämistä esittänyttä Kauttoa ja Kauppilaa arveluttivat mm. tien korkea hinta sekä tunnelit tulipalovaaroineen. Kauppilan mielestä launeelaiset on tieasiassa unohdettu.
– Tonttien arvo laskee ja tietä lähellä asuvat kärsivät tien melusta totesi Kauppila.

Tien kalleutta arvosteli myös sen vastustajiin kuulunut demarien Jari Hartman, joka laski kaupungin pystyvän satsauksen hinnalla työllistämään kaikki pitkäaikaistyöttömänsä.

Vihreiden Onerva Vartiainen piti etenkin Launeen linjausta huonona.
– Ohitie olisi saatu aikoja sitten paljon halvemmalla, mikäli Renkomäen linjaus olisi säilytetty totesi Vartiainen. Vartiainen tarjosi ehdotusta, jonka mukaan Renkomäkeä tulisi alkaa selvittää uudelleen, jos Launeen kallille linjaukselle ei saataisikaan valtion rahoitusta. Vartiaisen ehdotus hylättiin kuitenkin äänin 50-9.

Myös pohjavesistä keskusteltiin. Toinen vihreiden valtuutettu Kirsti Vaara oli huolestunut pohjavesistä.
– Junarata jättää nykyiselle VT12-linjaukselle edelleen pohjavesiriskin, vaikka tie viedään muualle muistutti demarien valtuutettu Ulla Koskinen-Laine

Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta otti kantaa tien erilaisiin linjausvaihtoehtoihin mainitsemalla, että eri vaihtoehtojen tilanteet selvitettiin kertaalleen vuosi sitten Launeen linjauksen ollessa ylivoimainen vaihtoehto. Myllyvirta muistutti jälleen kerran, että tien saamiseksi rakenteille, asia vaatii yksituumaista viestiä Lahdelta valtion suuntaan. Myös päijäthämäläiset kansanedustajat ovat useassa yhteydessä maininneet Lahden eteläisen kehätien olevan seuraavien neljän vuoden tärkein hanke Päijät-Hämeessä.

Petri Salomaa

 

AJANKOHTAISTA -arkisto

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011