Matkakeskustyömaa aiheuttaa lisäliikennettä Launeelle

Asemapäällikön talon piha-alue muodostaa ensi kesänä vihreän keitaan sen edustalle rakennettavan uuden matkakeskuksen työmaan eteläpuolella. Vanhat lehmukset ja vaahterat ovat kaadettu alueelta, jolle rakennettava uusi silta rautatietorilta ylittää Uudenmaankadun. Sen päälle rakentuu linja – autoaseman laiturialue ja sen peittävä katos. Rautatieaseman aulatilat toimivat tulevaisuudessa myös 2015 valmistuvan Lahden matkakeskuksen odotushuonetiloina. Rakentaminen alkaa jo pääsiäisviikolla, mistä ensimmäiset korkeat äänet kuuluvat, kun teräksisten tukilevyjen ponttaus aloitetaan suojaamaan Asemapäällikön talon puiston rinnettä asematunnelin pohjoispäässä.

Matkakeskuksen rakennusurakoitsija, Rakennusliike YIT Oyj ja Lahden kaupungin tekninen toimiala pitivät tämän viikon maanantaina Lahden pääkirjastossa asukasillan, missä käytiin vilkas keskustelu matkakeskuksesta havaintokuvien avulla. Kaupunki on varannut noin 20 milj. euroa sen rakentamiseen. YIT:n projektipäällikkö Timo Parikka joutui vastaamaan moninaisiin yleisökysymyksiin, mistä kriittisimmät koskivat uuden linja – autoaseman kaukoliikenteen autojen lähtö – ja tulolaituri-aluetta, jota liikenteessä työkseen ajavat miehet epäilivät liian ahtaaksi nykyaikaisille pitkille linja – autoille. Samoin sai moitteita Mannerheiminkadulle rakentuvien kolmen linja-autopysäkkien suunnitelma, koska kadulle ei tule erillistä bussikaistaa.

Lahden matkakeskuksen rakennustyömaa muuttaa Loviisankadun ja Rautatiekadun välillä Mannerheiminkadun liikennöintiä ja asematunnelin itäinen keskustaan menevät kaistat suljetaan muutamaksi kuukaudeksi toukokuusta alkaen. Kuvassa olevalla kartalla osoitetaan väliaikainen kiertotie Mytäjäisten risteyksestä Tapparan- ja Saksalankadun kautta Upon sillalle ja sieltä eteenpäin. Kiertotie tullaan merkitsemään liikennemerkein ja tiedottein.

Tällä viikolla aloitettu rakennustyömaa rautatieaseman itäpuolella aiheuttaa toukokuusta alkaen muutamaksi kuukaudeksi liikennejärjestelyjä Mannerheiminkadulla, asematunnelissa, mistä johtuen autoliikennettä ohjataan käyttämään Mytäjäisten risteyksestä Tapparan- ja Saksalankatua ja sieltä Karjalankadulle. Nykyinen Vesijärvenkadulta etelään tuleva kaksikaistainen asematunneli muuttuu väliaikaisesti molempia ajosuuntia palvelevaksi väyläksi. Loviisankadun ja Mannerheiminkadun risteyksestä Rautatienkadun risteykseen Oikeustalon nurkalle saakka katuosuus suljetaan kolmen linja-autopysäkin ja niitten vierestä laskeutuvan jalankulkutunnelin rakentamisen takia. Tunnelit johtavat matkustajat matkakeskukseen. Matkahuollon rakennus valmistuu laiturialueen itäpäähän.

Mannerheiminkadun katuosuuden valmistuttua Oikeustalon edestä Rautatienkadulta voivat autot kääntyä ainoastaan länteen. Uusille bussipysäkeille pysähtyvät paikallisliikenteen idästä länteen liikennöivät autot, jotka tulevat kauppatorilta entiseen tapaan. Vesijärvenkatua etelään ajavat autot pysähtyvät uuden sillan alla, mistä pääsee hissillä ja portailla asema-aukiolle. Lisäksi vanhan Loviisanradan pohjan kevyenliikenteen tunneli Mannerheiminkadun eli VT 12 tien ali suljetaan. Tilalle rakennetaan pyöräilijöille tunneli uuden matkakeskuksen sillankorvasta eli Uudenmaankadulta Loviisankadun risteyksen nykyiselle kevyenliikenteen väylälle.

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että etelälahtelaisten tulisi tarkkailla liikennemerkkejä rautatieaseman suunnalla sekä tiedotusvälineitten liikennetiedotuksia matkakeskuksen rakennusaikatauluista. Etelä-Lahdesta tulevien pyöräilijöitten sekä jalankulkijan on syytä toukokuusta alkaen käyttää Lahden keskustaan ja sieltä takaisin tullessaan Uudenmaankadun läntistä kävely- ja pyöräkatua, ja autoilijoitten huomata tunnelin uudet ajokaistamerkinnät. Autoilijoitten on ruuhka-aikana hyvä valita kiertotie jo keskustasta Karjalankadulta Upon sillan kautta Saksalan tai Liipolan suuntaan ja Launeella ja etelämpänä asuvien Hollolankadun kautta Helsingintielle.

Nämä liikennejärjestelyt eivät kestä loputtomiin, jo runsaan vuoden kuluttua on ilo kertoa esimerkiksi Padasjoelle meneville ystäville, että junalla Lahteen tullessa ei tarvitse raahata kasseja linja – auto-asemalle, vaan matkaan pääsee matkakeskuksen edestä. Asukasillassa kerrottiin myös matkakeskusalueelle valmistuvan 600 autoparkkipaikkaa matkustajille ja alueella työssä käyville. Autoille rakennetaan myös robottiparkit, jotka ovat uutta tekniikkaa Suomessa. Matkakeskus valmistuu runsaan vuoden kuluttua.

Lahden mn menevät kaistat suljetaan muutamaksi kuukaudeksi toukokuusta alkaen. Kuvassa olevalla kartalla osoitetaan väliaikainen kiertotie Mytäjäisten risteyksestä Tapparan- ja Saksalankadun kautta Upon sillalle ja sieltä eteenpäin. Kiertotie tullaan merkitsemään liikennemerkein ja tiedottein.

Marja-Liisa Niuranen

AJANKOHTAISTA -arkisto

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011