ELY-keskuksen VT 12 liikennekäytäväselvitys: Launeen linjaus edelleen paras vaihtoehto

 

Lahden eteläisen kehätien suunnittelua ja siihen liittyviä selvityksiä on tehty vuosikymmenten ajan. Kehätien päälinjausvaihtoehtoja on tutkittu runsaasti eri suunnitteluvaiheissa.

Liikennevirasto on hyväksynyt ns. Launeen vaihtoehtoon perustuvan yleissuunnitelman mukaiset ratkaisut jatkosuunnittelun pohjaksi 24.5.2011. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ja yleissuunnitelmien laadinnan yhteydessä on selvitetty myös kehätien ympäristövaikutukset mm. liikennemelun, ilmanlaadun, pohjavesien ja hulevesien osalta.

Keskustelu kehätien Launeen vaihtoehdon hyödyistä ja haitoista on kuitenkin jatkunut edelleen. Keskustelussa on noussut esiin myös kehätien vaihtoehtovertailujen päivitystarve uusien liikenne-ennusteaineistojen pohjalta.

Lahden eteläinen kehätie on nimetty Liikennepoliittisen selonteon suunnittelua ohjaavaan ohjelmaan 2016-2022 keskeisten pääväylien parantamiskohteisiin. Näiden kohteiden suunnitteluvalmiutta edistetään ja jatkosuunnittelussa arvioidaan vaihtoehtoisia ratkaisuja ja monipuolisten keinojen hyödyntämistä.

Liikennekäytäväselvityksen tavoitteena on ollut osoittaa valtatien 12 vaikutusalueen liikenteen keskeisimmät ongelmat, arvioida niiden kehittymistä tulevaisuudessa sekä arvioida erilaisten liikennejärjestelmän ja liikenneverkon kehittämistoimien vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta näiden ongelmien ratkaisemiseksi ja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssä on päivitetty eri linjausvaihtoehtojen liikenteelliset vaikutukset sekä kustannustehokkuutta koskevat arviot.

Linjausvaihtoehtojen arviointiyhteenveto:

• LAUNE ( L ) 
Yleissuunnitelman mukainen tavoiteratkaisu.
Sisältää: Kehätie 2+2 -kaistaisena Nopeustaso 100 km/h maantien 296 länsipuolella ja 80 km/h itäpuolella. Nykyinen vt 12:n osuus ennallaan.
Kustannusarvio yhteensä 156 milj.eur.

Vahvuudet:
– Täyttää hyvin asetetut tavoitteet
– Parhaat liikenteelliset vaikutukset
– Hyvä liikennöitävyys valtatien 12 suunnassa
– Parhaat maankäytön kehittämisedellytykset
– Kaavojen mukainen
– Tarkimmat suunnitelmat

Heikkoudet:
– Kallein
– Uuden tielinjan rakentamisen aiheuttamat haitat luonnonympäristölle.

• PARANNETTU PERUSVERKKO ( 0+ )
Sisältää: Maantien 296 parantaminen 1+1-kaistaisena (mm. nopeustason nostot Salpakankaan päässä 50->60 km/h ja Renkomäen päässä 60->70 km/h), Kokoojakatu maantien 296 ja Uudenmaankadun välillä (tasoliittymät, 50 km/h), Mytäjäisten liittymän parantaminen eritasoliittymäksi , Kujalan eritasoliittymä
Kustannusarvio yhteensä noin 40 milj. eur

Vahvuudet:
– Investoinneiltaan edullisin
– Myönteisiä vaikutuksia paikalliseen liikenteeseen
– Vaikutukset luonnonympäristöön jäävät pieniksi

Heikkoudet:
– Ei täytä useimpia asetettuja tavoitteita
– Valtatieyhteys jää nykyiselle paikalle, eikä parane merkittävästi
– Heikoimmat liikenteelliset vaikutukset
– Heikoimmat maankäytön kehittämisedellytykset
– Melu- ja päästöhaitat jäävät suuriksi

• KEHÄTIE SORAMÄKI-OKEROINEN, OKEROINEN- RENKOMÄKI NYKYISEN MAANTIEN 296 LINJAUKSELLA ( R/0+ )
Sisältää: Kehätiejakso Soramäki-mt 296 (2+2, 100 km/h), Maantien 296 parantaminen 2+2-kaistaiseksi välillä Nikula-Renkomäki (nopeustason nosto Renkomäen päässä 60->70 km/h), Kokoojakatu maantien 296 ja Uudenmaankadun välillä (tasoliittymät, 50 km/h), Mytäjäisten liittymän parantaminen eritasoliittymäksi, Kujalan eritasoliittymä
Kustannusarvio yhteensä noin 88 milj.eur

Vahvuudet:
– Pääosin hyvät liikenteelliset vaikutukset paikallisen ja seudullisen liikenteen osalta

Heikkoudet:
– Valtatieliikenteen laatutaso jää puutteelliseksi
– Melu- ja päästöhaitat jäävät suuriksi
– Maantien 296 eteläosan järeä parantaminen haastava toteuttaa

• RENKOMÄKI JA RENKOMÄKI ETELÄINEN VAIHTOEHTO ( R, R/e )
Sisältää: Kehätiejakso Soramäki-Renkomäki (2+2, 100 km/h), Renkomäen liittymän parantaminen, Kokoojakatu kehätien ja Uudenmaankadun välillä (tasoliittymät, 50 km/t), Mytäjäisten liittymän parantaminen eritasoliittymäksi, Kujalan eritasoliittymä. Lisäksi eteläisessä vaihtoehdossa eritasoliittymä vt 4:lle
Kustannusarvio yhteensä noin 129 milj.eur

Vahvuudet:
– Pääosin hyvät liikenteelliset vaikutukset
– Hyvä liikennöitävyys valtatien12 suunnassa

Heikkoudet:
– Valtatien 12 yhteys pitenee selvästi
– Luonnonympäristön suhteen haastava
– Ei maakunta- tai yleiskaavojen mukainen
– Suunnitelmat eivät ole ajan tasalla
– Toteutettavuusriskit

ARVIOINTIYHTEENVETO:

Lähde: ELY-keskus/ VT 12 Lahden eteläinen kehätie, liikennekäytäväselvitys, loppuraportti 14.6.2013

 

AJANKOHTAISTA -arkisto

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011