Nauramalla irti stressistä

Jokainen joka on joskus nauranut kunnolla tietää, että nauraminen voi olla kovaa hommaa, mutta kuitenkin ah, niin vapauttavaa. Naurun tuoma hyöty ihmismielelle ja -keholle on huomattu ja tunnustettu maailmanlaajuisesti. Aina ei tarvi nauraa hauskalle vitsille tai tahattomalle tilannekomiikalle. Joskus voi nauraa ihan harkitustikin ja siitä on kysymys juuri naurujoogassa.

Intialainen lääkäri Madan Kataria kehitti naurujoogan vuonna 1995. Hän kirjoitti ensin artikkelin naurun terveellisistä vaikutuksista, joita ovat mm. endorfiinien eli hyvänolon hormonien tuotannon lisääntyminen sekä stressihormoni kortisolin erityksen väheneminen kehossamme.
Suomeen naurujooga tuli 2000-1uvun alkupuolella naurujooga- ja ilmaisukoululuttaja Essi Tolosen mukana. Tänä päivänä naururyhmiä on ympäri maailmaa jo lähemmäs 6000.

Anttilanmäen koulun luokkakokous vuosimallia 1949 pääsi kokeilemaan naurujoogaa.Tässä vaiheessa naamat ovat vielä peruslukemilla, mutta kun Marja Balk (keskellä) aloitti naurujoogansa ei naurulle meinannut tulla loppua.

Lyhyesti sanottuna naurujoogassa on kysymys tietenkin nauramisesta. Naurujoogassa sananmukaisesti nauretaan ja paljon nauretaankin. Osallistujilla ei tarvitse olla yhteistä huumorintajua ja joogassa ei kerrota vitsejä naurun aikaansaamiseksi. Ohjaaja ei naurata, vaan nauraa ryhmän kanssa. Naurujoogan kehittäjä Kataria kehitti erilaisia naurutekniikoita, jotka perustuvat joogaan. Hänen mukaansa aluksi keinotekoinenkin nauru tarttuu ja muuttuu aidoksi nauruksi. Katarian lentävä lause ja yksi naurujoogan periaatteista onkin: ”Fake it until you make it” eli teeskentele, kunnes onnistut. Ja usein onnistuukin, sillä ryhmässä ihminen nauraa 30 kertaa herkemmin kuin yksin

Lahtelainen Marja Balk koulutti itsensä naurujoogaohjaajaksi eläkepäivillään.
– Päätin sen jo ollessani työelämässä, että kun jään eläkkeelle, alan tekemään työtä naurujoogan parissa. Kunnon nauraminen on yksinkertaisin tapa pitää huolta omasta hyvinvoinnista. Siitä tulee hyvä olo, keho rentoutuu ja olo vapautuu. Ennenkaikkea nauru poistaa stressiä. 75 prosenttia diagnosoiduista sairauksista on yhteydessä stressiin. Naurujooga on eräänlaista sisäistä hölkkää. Hulvaton nauru lisää myös luovuutta, oppimiskykyä, sosiaalisuutta, keskittymiskykyä, elämäniloa Nauramisen on todettu olevan aerobista liikuntaa ja todellista sisäelinten hierontaa. On tutkittu, että 2-3 minuutin voimakas nauraminen vastaa 45 minuutin rentoutusta kertoo Balk

Balk on vetänyt naurujoogaryhmiä nyt jo neljä vuotta, joten hänellä on hyvä käsitys siitä miten jäyhäksi kuvaillut suomalaiset suhtautuvat naurujoogaan. Kulkeehan meidän suomalaisten keskuudessa vanha sanonta ” Kasvaa se mies räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta.”
– Miehet saattavat olla joskus hieman varautuneempia tälläistä kohtaan kuin naiset, mutta kyllä se nauru vaan tarttuu. Ja jos tuntee olonsa jotenkin epämukavaksi, voi olla lähtemättä mukaan hekotukseen, sillä ketään ei pakoteta nauramaan. Ohjaajan tehtävä ei ole naurattaa, vaan nauraa muiden kanssa. Vaikkei session aikana nauraisikaan, saa siinä kuitenkin positiivista energiaa. Aivot on naurukone, sillä silloin, kun näemme hymyilevän ihmisen, aivomme jo nauravat. Aivan samalla tavalla kuin haukotus tarttuu, tarttuu naurukin kuvailee Balk.

Naurujoogasession pituus vaihtelee 1 – 1,5 tunnin välillä. Sessio lopetetaan aina vapaaseen nauruosuuteen, jonka jälkeen rauhoitutaan ja rentoudutaan, sillä pallealihakset kaipaavat varmasti vähän lepoa moisen nauramisen jälkeen.

Petri Salomaa

AJANKOHTAISTA -arkisto

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011