Liikenneministeri Kyllönen: Tiehankkeita tarkasteltava uudesta näkövinkkelistä

Viime tiistaina liikenneministeri Merja Kyllönen vieraili Lahdessa. Vierailun yhteydessä ministeri otti vastaan Launeen omakotiyhdistyksen keräämän adressin, jossa allekirjoittaneet vastustavat VT12 Lahden Launeen ohitielinjausta ja vaativat,että ohitietarvetta tarkastellaan uudelleen ja etsitään sille uusia ratkaisuja jotka paremmin vastaavat ilmastomuutoksen hillintää, pohjaveden suojelua sekä asukkaiden ja ympäristön hyvinvointia. Lisäksi Renkomäen linjaus olisi adressin mukaan noin 100 miljoonaa euroa halvempi kuin Launeen vastaava. Adressin oli allekirjoittanut yli tuhat lahtelaista.

Liikenneministeri Merja Kyllönen (oik.) tutkii ohitien linjausehdotuksia yhdessä Matti Kauppilan, Helena Juutilaisen, Aino-Kaisa Pekosen ja Seija Nergin (piilossa ministerin takana) kanssa

Vaikka Lahden poliittinen johto seisookin vakaana Launeen linjauksen puolesta ja on tuonut Lahden kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ilkka Viljasen suulla tiedoksi, ettei asiasta enää keskustella, oli liikenneministeri Kyllönen sitä mieltä, ettei mitään peruuttamatonta ole vielä päätetty.
– Lahden eteläinen ohitie on yksi selvityksen alla olevista hankkeista, mutta koska hanke on niin mittava ja kallis ( arvio n.180 miljoonaa euroa) ja kun tiedetään tämän hetkinen taloudellinen tilanne Suomessa, niin ongelmia rahoituksen löytymisessä varmasti on uskoo Kyllönen.

Liikenneministeri Merja Kyllönen ei pitänyt ohitien rakentamista Renkomäen vaihtoehdon mukaisesti pelkkänä toiveajatteluna ja Laune-aktivistien huuhaana, joksi se on joissakin yhteyksissä leimattu.
– Tässä taloudellisessa tilanteessa kaikkia tulevia hankkeita on tarkasteltava aivan uudesta näkövinkkelistä. Kaikki varteenotettavat vaihtoehdot olisi syytä käydä läpi. Siinä vaiheessa vasta kun rahoitus- ja toteutuspäätökset on tehty, voidaan sanoa varmuudella mistä kohtaa tie Lahdessa kulkee ja nythän niitä päätöksiä ei vielä ole tehty. Aikataulullisesti huhtikuun loppuun mennessä tiedetään, mitkä hankkeet budjetissa nousevat ns. ykköslistalle ja mitkä hankkeet siirtyvät pitkän tähtäimen suunnitelmiin.

Valtion budjetissa liikenteeseen varatut rahat eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen ja investointitahti laahaa pahasti jäljessä todellisesta tarpeesta. Ykkösprioriteettinä on nykyisen tiestön ylläpito ja jo se pelkästään vie paljon rahaa. Käytettävien varojen tehokkaammasta käytöstä Kyllönen antoi yhden esimerkin:
– Esimerkiksi Rovaniemen alueella oli tiehanke, jonka hinta-arvio oli alunperin noin 60-80 miljoonaa euroa. Kyseisen hankkeen hinta saatiin puristettua 25 miljoonaan uudelleensuunnittelulla eli mahdollisuuksia kyllä on, jos halua vain löytyy opastaa Kyllönen.

Varmasti liikenneministeri Kyllöselle tuli selväksi, että ohitieasia on tärkeä lahtelaisille, sillä hieman myöhemmin Kyllöselle luovutettiin myös toinen adressi liittyen eteläiseen ohitiehen. Siinä Päijät-Hämeen päättäjien viesti ministerille oli että Lahden eteläisen kehätien suunnittelu tulisi aloittaa heti Launeen linjauksen mukaisesti.

Jos ohitien rahoitusta ei saada aikaiseksi nyt keväällä, tulee asia olemaan erittäin kuuma puheenaihe ensi syksyn kunnallisvaaleissa.
– Kyllä tämä ohitieasia tulee esiin valtuustossa. Kaikkihan on kaavassa laillista, mutta kyse on nimenomaan rahasta. Sitä ei nyt valtiolla yksinkertaisesti ole, eikä ole muuten kaupungillakaan, joten halvemmat tiesuunnitelmat voisivat olla nyt kullan arvoisia, jos tie todella halutaan muistuttaa ex-kansanedustaja Matti Kauppila, joka oli yhtenä mukana luovuttamassa Launeen omakotiyhdistyksen adressia.

Adressia luovuttamasssa olleet Helena Juutilainen ja Seija Nerg olivat tyytyväisiä adressin saamaan vastaanottoon ja lupasivat seuraavaksi ottaa asian tiimoilta yhteyttä ympäristöministeriöön.
– Lahden päättäjät haluavat antaa kuvan, että tien paikka on jo päätetty, mutta liikenneministeri Kyllönen antoi kyllä mielestäni hieman toisenlaista viestiä. Ei tätä tähän jätetä, vaan tehdään jatkossakin töitä, että saataisiin tie pois keskeltä asutusta lupaa Juutilainen.

Tiettävästi Launeen omakotiyhdistys yrittää järjestää kevään aikana yleisötilaisuuden, jossa joku Etelä-Hämeen kansanedustajista olisi kertomassa omia näkemyksiään tieasiasta ja siitä miksi Launeen linjausta pidetään päättäjien keskuudessa parempana kuin Renkomäen vastaavaa ja miksi Renkomäen linjausta ei pidetä edes vaihtoehtona, vaikka sen hinta-arvio on selkeästi halvempi.
– Kovin vaikeaa on vain saada kansanedustajia paikalle tälläiseen tilaisuuteen toteaa Juutilainen lopuksi.

Petri Salomaa

AJANKOHTAISTA -arkisto

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011