VT12:n Lahden ohitietarvetta ja sijaintia tutkittava uudelleen

Tule kirjoittamaan vetoomus noin 100 milj. euroa edullisemman ja ympäristöystävällisemmän ratkaisun puolesta!
http://www.adressit.com/vt12n_lahden_ohitietarvetta_tutkittava_uudelleen

Renkomäen linjaus olisi halvempi vaihtoehto eikä se halkaisisi Etelä-Lahtea kahtia


1) RASKAAN LIIKENTEEN OHJAAMINEN POIS POHJAVESIALUEELTA

Salpausselän pohjavesialueen liikenteen haittavaikutuksia Hämeenlinnantiellä on jo vähennetty tekemällä tielle pohjavesisuojaukset. Riskejä voidaan jo nyt vähentää nopeuksien alentamisilla ja ohjaamalla vaaralliset kuljetukset ja rekkaliikenne Renkomäen kautta sekä kehittämällä joukkoliikennettä. Raskaan liikenteen haittoja voidaan myös vähentää siirtämällä tavarakuljetuksia rautateille.

Ohitien Launeen linjaus kulkee myös arvokkaalla Launeen pohjavesialueella ja menee jopa pohjavesipinnan alapuolelle betonikaukalossa, joka ratkaisu ei ole riskitön. Sen sijaan suunnitellulla ns. Renkomäen linjauksella, joka olisi n.100 milj. euroa halvempi ratkaisu, ei ole tätä riskiä.

2) TURVALLISEMPI JA VIIHTYISÄMPI ASUINYMPÄRISTÖ

Launeella on jo ennestään paljon liikennettä ja sen tuomaa epäviihtyvyyttä. Linjaus kulkee omakotitaloalueiden ja vähäisten viheralueiden läpi. Myös Liipolan ja Saksalan kerrostaloasukkaiden virkistysalueet supistuvat ja liikennemelu lisääntyy. Eteläisen Lahden ilmanlaatu on ollut ajoittain huono. Vyöhykettä, johon ohitietä on suunniteltu, tarvitaan paremminkin ekologisena käytävänä ja ilmaa puhdistavana väylänä, sade- ja hulevesien tasaajana, luonnon monimuotoisuuden säilyttäjänä sekä kaupunkirakennetta jakavana väylänä, joka samalla palvelee asukkaiden lähivirkistysalueena.

Valtatietasoinen ohitie tuo aina epäviihtyvyyttä ja turvattomuutta asukkaille. Tämän takia ohitielinjauksen tarpeellisuutta Launeelle pitää arvioida uudelleen ja katsoa asiaa myös ilmastomuutoksen hillinnän tavoitteiden valossa, jossa lähtökohtana on, että kasvihuonepäästöjä on kaikin keinoin vähennettävä. Yksi keino tähän on autoliikenteen voimakas vähentäminen kokonaisuudessaan.

3) OHITIE RENKOMÄEN KAUTTA TURVAA YHTÄ HYVIN TEHOKKAAT LIIKENNEJÄRJESTELYT JA VETOVOIMAISET YRITYS- JATYÖPAIKKA-ALUEET KUIN LAUNEENKIN LINJAUS

Lahtea pidetään yleensä hyvin saavutettavana ja vetovoimaisena paikkana, jonka tie- jaliikenneyhteydet ovat nopeita ja joustavia. Tilanne on siis jo hyvä.

Etelä-Lahden kaupallinen keskus on nykyisin siirtynyt Renkomäkeen, joten on aivan takaperoista johtaa liikenne Hollolasta Launeen asutusalueen kautta Renkomäkeen. Tulevaisuuden liikennetarpeet voidaan hoitaa nykyistä tieverkostoa parantamalla ja toteuttamalla ohitie mahdollisimman ympäristöystävällisesti etelämpänä, joka ratkaisu olisi myös n. 100 milj. euroa edullisempi kuin Launeen linjaus. Ajoaika on Renkomäen linjauksella yhtä hyvä kuin Launeen vaihtoehdossa.

Mahdollinen Renkomäen linjaus ei vaikeuta Hollolan ja Nastolan yritysalueiden sijoittelua pohjavesialueiden ulkopuolelle. Lahden matkakeskuksen ja muiden radanvarren alueiden suunnittelu ei voi olla juuri Launeen ohitiestä kiinni! Valtatietasoinen Launeen linjaus on ylimitoitettu ja erilaisia ratkaisuja tulee voida tarkastella uudelleen.

Launeen omakotiyhdistys ry

AJANKOHTAISTA -arkisto

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011