Posti kulkee myös maakaasulla

Itella Posti on ottanut postinjakelussa käyttöön kuusi oikealta ohjattavaa Nissan Note -jakeluautoa maaliskuun alussa. Näillä kaksoispolttoainejärjestelmällä varustetuilla autoilla voidaan ajaa maakaasulla ja tarvittaessa bensiinillä. Suomessa Bi-Fuel-autoksi muunnetut ajoneuvot sijoittuvat Tampereelle, Kotkaan, Lappeenrantaan ja Lahteen.
Lahden maakaasuauto löytyy Launeen jakelukeskuksen pihasta Apilakadulta.

Postinjakaja Marja-Liisa Mäkelä kurvailee uudenkarhealla jakeluautollaan pääosin Luhtikylässä.
– Auto tuli pari viikkoa sitten. En ole huomannut mitään suurempia eroja tavalliseen bensa-autoon, tosin käyntiääni on hieman hiljaisempi toteaa Mäkelä.
– Yhdellä tankillisellä ( noin 13-14 kg maakaasua) ajan pari päivää eli noin 220 km,joten sadalla kilometrillä kuluu vähän yli 6 kiloa maakaasua.
Maakaasua saa tankattua Launeen Citymarketin pihasta ja hinnaltaan se on 1,28 euroa/kg. Kustannukset 100 kilometriä kohden ovat siis vain noin 8 euroa! Bensaa kuluisi noin 13 litraa sadalla kilometrin matkalla, joten jokainen voi helposti laskea, että maakaasu on selkeästi halvempi ratkaisu ja ennen kaikkea luontoystävällisempi laskeskelee Mäkelä.

 

Postinjakaja Marja-Liisa Mäkelä voi kaasutella jakelureitillään Luhtikylässä hyvällä omallatunnolla ja pienillä hiilidioksidipäästöillä

Esimies Jukka Rissanen kertoo, että kesällä voi maakaasuautolla ajaa vieläkin pitempiä matkoja, sillä maakaasupulloissa on ns. pakkasvara, joten lämpimällä kelillä kahteen säiliöön mahtunee hieman enemmän kaasua. Lisäksi autoon mahtuu tarvittaessa myös kolmas maakaasusäiliö. Maakaasuautot on tehty jälkiasennuksena aivan tavallisiin bensa-autoihin, joten kaikki hallintalaitteet ovat täysin normaalit ja bensatankkikin on normaalin kokoinen.
– Pyrimme ajamaan kuitenkin koko ajan pelkällä maakaasulla, sillä haluamme kerätä kokemuksia maakaasun käytöstä. Kyseessä on kokeilu, joka liittyy vahvasti Itellan uuteen ”vihreään linjaan”.
Sähköautot eivät jakelutyössä kestäneet kovin hyvin, joten mielenkiinnolla odotan miten maakaasuauton käy jatkaa Rissanen.

Maakaasuauto soveltuu ominaisuuksiltaan hyvin jakelu- ja kuljetusajoihin kaupungeissa ja taajamissa. Maakaasu ei sisällä rikkiä, pölyä tai raskasmetalleja, ja maakaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat noin neljänneksen pienemmät kuin vastaavassa bensiinikäyttöisessä autossa. Bi-Fuel-autoa voidaan käyttää samoissa käyttöolosuhteissa kuin bensiiniautoakin. Kaasuauto sopii hyvin myös erityisen kylmään säähän.
Maan suurimpana kuljetus- ja jakeluyrityksenä Itellalla on merkittävä rooli ympäristöystävällisen kuljetustoiminnan kehittäjänä. Itella otti ensimmäisenä Suomessa maakaasukuorma-auton käyttöön Helsingissä vuonna 2006. Hyvien käyttökokemusten ja tankkausasemien yleistymisen myötä Itella on päättänyt hankkia postinjakeluajoon Bi-Fuel-autoja. Maailmalla kaasuautoja on liikenteessä jo yli yksitoista miljoonaa, Euroopassa niitä on liikenteessä yli 1 100 000. Suomessa on tällä hetkellä noin 900 kaasuautoa.

Itellan käytössä on yli 5 000 ajoneuvoa, joilla ajetaan noin 100 miljoonaa kilometriä vuodessa. Itellan ympäristöohjelman keskeisenä tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 % vuoteen 2020 mennessä. Maakaasuautot ovat yksi keino hillitä ilmastonmuutosta. Polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä pyritään alentamaan myös tehokkaalla reittisuunnittelulla, kuljetuksia yhdistelemällä sekä ympäristön huomioivalla ajotapakoulutuksella.

– Petri Salomaa-

 

AJANKOHTAISTA -arkisto

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011