Menivätkö putkeen Lahden kaupungin tavoitteet v. 2010

Lyhyesti vastaten: niin ei käynyt. Uusikunta eli suurkuntahaave sortui kansanäänestyksiin naapurikunnissa, valtuustot joutuivat siunaamaan totuuden. Lahdessa herrat ihmettelivät, miksi näin kävi, vaikka me olemme niin ylivertaisia naapureihin nähden. Ehkä juttu kaatui juuri siihen, varmaa ei ollut kuin kaupunginjohtajan nimi. Palvelut olivat toissijaisia…
Toinen merkittävä asia oli johtajakato niin Lahdessa kuin maakuntaliitossakin. Mikseivät herrat pysy viroissaan, maksetaanko heille vähemmän palkkaa kuin muualla? Vai ovatko työskentelyolosuhteet seudullamme jotenkin pielessä? Pitävätkö Lahden johtavat virkamiehet suitset niin tiukalla, ettei jää mahdollisuuksia toimia mielekkäästi vastuualueilla.

Maakuntakuvioita

Maakuntajohtajakuvioissakin oli näköjään mielenkiintoisia kantoja. Lahden porvaristo ajoi voimakkaasti eräänlaista tulevaisuusvisiota maakuntien yhdistämiselle siten että olisi valittu Hämeen liiton maakuntajohtaja yhteiseksi molemmille liitoille. Tämä ei käynyt Päijät- Hämeen demareille ilmeisesti ”arvovaltaisen takamiehen” vastuksen vuoksi! Olisiko ollut järkevää ennakoida tulevaa ja pohtia asiaa avoimesti. Ei edes kylämme valtalehti tiennyt kertoa moisesta vähäpätöisestä asiasta. Maakuntaliittorintamalla tapahtuu tulevaisuudessa, liittoja yhdistellään ja tehtäviä muutetaan. Uusia johtajia valitaan ja pian tuplamiehitykset ovat päällä henkilöstön suhteen. Korkealtahan ei putoa ketään, alhaalta joudutaan sitten irtisanomaan enemmän.

Miten käy Lahden eteläisen kehätien?

Päijäthämäläiset kuntien ja elinkeinoelämän vaikuttajat kiirehtivät valtateiden 12 ja 10:n kehittämistä. Lahden eteläisen kehätien tiesuunnittelu ja VT 12/10 -linjauksen parannustyöt pitäisi aloittaa pikaisesti. Eikä asia koske vain päijäthämäläisiä: valtatien 12 kehittäminen on Hämeenlinnan, Lahden ja Kouvolan kaupungeille ympäryskuntineen yhteisesti tärkeä hanke.
VT 10:n (VT 12) rooli on merkittävä täydennykseksi E18 tielle (Skandinavia-Suomi-Pietari) sekä näin myös manner-Suomen poikittaissuuntaisen liiketoimintayhteistyön ja valtakunnallisesti tasapainoisemman kehityksen lisäämiselle.

Monia hyviä syitä

Valtatie toisi tullessaan monia parannuksia ja hyviä syitä, joilla on vaikutusta laajan alueen kehittymiseen. Jo kotimaisten tavarantoimittajien kuljetuskustannukset laskevat merkittävästi kun logistiikan jakelukustannukset laskevat ja toimitusnopeus kasvaa.
Valtatie avaa tuontitavaralle useampia reittejä, jolloin myös mm. Pohjanlahden satamien kilpailukyky kasvaa. Tavara varastoidaan heti ”keskipisteeseen” joka vähentää edestakaista kuljettamista.
Ylipäätään valtatien kehittäminen vähentää ratkaisevasti ruuhkia ja infrastruktuurin rakentamistarvetta, kun se samalla hyödyntää paremmin olemassa olevaa infrastruktuuria.
Erityisesti yritystoiminta saa uutta potkua paremmasta kilpailukyvystä.

Puhumattakaan vaikutuksista Lahteen

Valtatie sivuaa nyt koko matkaltaan Lahden ydinkeskusta-aluetta ja kulkee vain 300 metrin etäisyydellä Lahden kauppatorista. Lahden eteläisen kehätien rakentuminen on olennainen osa Lahden keskustan ja asemanseudun. Se muodostaisi pohjan koko kaupunkiseudun mielekkääseen maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitteluun.
Lahden rautatieaseman alue on kaupungin vetovoimaisuuden, kilpailukyvyn ja yrityshankinnan kannalta erittäin tärkeä. Maassamme ei missään suuressa kaupungissa ole vastaavan laajuista kaavoittamatonta ja kehittämistään odottavaa yhtenäistä maa-aluetta kaupungin ydinalueella.

Hollolakin mukana

Lahden eteläisen kehätien yleissuunnitelman mukaiset asemakaavat on kaikki tehty ja ne ovat kaikki myös lainvoimaisia. Hankkeen yleissuunnitelma on valmistunut ja se hyväksyttäneen vielä tämän vuoden aikana. Nyt on välttämätöntä saada hankkeen tiesuunnittelu mahdollisimman nopeasti liikkeelle. Sen kustannukseksi on arvioitu 3-4 miljoonaa euroa.
Lahden kaupunki ja Hollolan kunta ovat yhteisesti ilmaisseet vahvan halunsa edistää hanketta jopa vastoin valtion ja kuntien perinteistä kustannusvastuujakoa, ovathan ne valmiita edistämään suunnittelutyön välitöntä käynnistämistä osallistumalla poikkeuksellisesti tiesuunnitelman rahoitukseen yhteensä noin miljoonalla eurolla.

Varotaan virkamiesten oveluutta

Nyt ei pidä” hötkyillä” liikenneviraston johtajien lupauksilla suunnittelumäärärahojen irrottamisesta ennen kuin uusi liikennepoliittinen selonteko nostaa valtatie 12:n ja nimenomaan Lahden kehätien seuraavan hallituksen ja eduskunnan hyväksymänä hankkeisiin, joiden toteutus alkaa seuraavalla hallituskaudella, siis vuosina 2012-2015. On suuri vaara, että suunnitteluun käytetyt rahat jäävät korottomalle odotustilille, jossa suunnitelmat vanhenevat nopeasti. Tietä ei näy vielä putken päässäkään.

 

Kauppila

Matti Kauppila
kansanedustaja
kaupunginvaltuutettu
Laune

AJANKOHTAISTA -arkisto

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011